Farurile si tipurile de iluminare full LED


Str. Gheorghe Doja nr. 304, 540237 Târgu Mureș
+40 265 253154

Farurile si tipurile de iluminare full LED

Farurile de la Mercedes-Benz? Laser frate!

Traim intr-o tara care nu si-a facut un obicei din a-si ajuta soferii.

Nu-i un secret pentru nimeni.

Lasand la o parte gropile care-ti crapa tot, de la cauciuc la janta, denivelarile care, daca nu esti atent, te pot scoate de pe drum, cea mai mare problema apare la drumurile de noapte.

Cum ar spune romanul, nu doar ca nu gaseste « orbul Braila », dar nici daca vezi bine nu esti ferit de pericole – biciclisti intarziati si, uneori, bine trotilati, carute, cadavre de animale, saci cu gunoi, scanduri, pe toate le gasesti pe drumurile patriei.

Iar noaptea ele se pot transforma in capcane mortale.

Pentru a se asigura, pe cat posibil, ca ofera soferilor ceva mai multa siguranta producatorii de autoturisme se intrec in a dezvolta sistemele de iluminare din dotarea masinii.

La sfarsitul anului trecut, Mercedes-Benz a introdus cea mai noua tehnologie de iluminare LED : farurile Digital Light.

Nu vom discuta aici doar despre Digital Light, ci despre toate sistemele de iluminare tip LED oferite de Mercedes-Benz in prezent.

Farurile cu tehnologie LED

Premiera globala a avut loc la Stuttgart in anul 2010, pe modelul CLS.

Tehnologia de iluminare incorpora atat farurile LED, cat si sistemul intelligent de iluminare ILS, deja familiar modelelor cu iluminare de tip bi-xenon.

Sistemul avea urmatoarele caracteristici: functia de iluminare activa, functia de iluminare in viraje sau cornering,  functia de iluminare pe autostrada si iluminarea imbunatatita pentru drumurile rurale.

Tot in premiera, inginerii Mercedes-Benz au reusit sa combine tehnologia LED de iluminare cu asistentul adaptiv pentru faza lunga, oferind astfel un nivel de siguranta crescut pe timp de noapte.

In prezent farurile cu tehnlogie LED, sunt folosite in standard aproape pe toate modelele Mercedes-Benz, mai putin pe modele din clasa compacta pentru care acestea sunt o dotare optionala.

De asemenea, functiile sistemului inteligent de iluminare nu mai fac parte din acest sistem de iluminare, deoarece intre timp au aparut farurile Multibeam, mult mai avansate despre care vom discuta ulterior.

Totusi, ce performante au farurile cu tehnologie LED?

1. Lumina farurilor LED ofera o stralucire apropiata luminii din timpul zilei. Studiile arata ca ochii devin mai putin solicitati pe timp de noapte cu cat culoarea luminii artificiale este mai apropiata de lumina zilei. Practic, lumina un este atat de obositoare. Cu o temperatura a culorii de 5500 grade kelvin, lumina LED este mai apropiata de lumina zilei, care are o valoare de 6500 grade kelvin, fata de lumina xenon cu 4200 grade kelvin.

2. Eficienta crescuta din punct de vedere energetic, cu un consum de energie cu 75% mai putin. Spre exemplu, fasciculul de lumina LED pentru faza scurta, consuma doar 34 de wati, fata de un bec halogen ( 110 – 120 wati ) sau unul de tip xenon ( 80 – 84 wati )

3. Durata mare de viata. LED-urile au o durata de viata de aproximativ 10.000 de ore de functionare, cam de cinci ori mai mult decat un bec xenon.

4. Asistenta adaptiva pentru faza lunga. Ofera o siguranta si confort sporit pe timp de noapte, prin trecerea automata din faza lunga in faza scurta, si invers.

Multibeam LED

2014. CLS. Mercedes-Benz aduce o noua tehnologie de iluminare full LED, denumita Multibeam.

Asemenea unui ecran LED, cu cat numarul de pixeli este mai mare, cu atat rezolutia e mult mai mare.

De data aceasta, sistemul incorporeaza un modul de 24 de leduri de inalta performanta, cu 4 unitati de control per autoturism, capabile sa controleze de 100 de ori pe secunda fiecare led.

Avantajul este o iluminare mai puternica si un control mult mai precis al fasciculelor de iluminare.

In 2016, sistemul de iluminare Multibeam a primit o imbunatatire, de la modulul de 24 de leduri la 84 de leduri controlate individual pentru fiecare far.

In esenta, sistemul ofera o luminozitate crescuta si precisa, fara a-i deranja pe ceilalti participanti la trafic ; cea mai puternica vizibilitate la ora actuala atinge cu 1 lux sub 650 de metrii, cat este limita legal admisa.

In prezent, aceiasi tehnologie de iluminare este folosita pentru modelele din clasa medie si mare.

Multibeam pentru clasele compacte: A, B, CLA, GLA, GLB

Odata cu aparitia noului model A Class, in anul 2018, acesta putea fi echipat in premiera cu sistemul de iluminare Multibeam.

Ulterior a fost introdus pe toate modelele compacte.

Sistemul incorporeaza 18 leduri de inalta performanta controlate individual, divizate in 16 segmente.

Multibeam pentru EQC

Pentru modelul complet electric, EQC, sistemul incorporeaza 24 de leduri de inalta performanta controlate individual, diviziate insa in 17 segmente.

Functiile sistemului de iluminare Multibeam:

  1. Functia de iluminare activa – lumina urmeaza miscarile de directie, iar portiunile relevante sunt mult mai bine illuminate (pentru aceasta functie, masina trebuie echipata cu pachetul de asistenta la conducere sau asistentul activ pentru mentinerea benzii de rulare).
  2. Functia de iluminare in viraje (cornering) – imbunatateste iluminarea pe partile laterale, in directia in care se efectueaza manevra. Functia este activa sub 40 de km/h cand maneta de semnalizare este actionata, sau intre 40 – 70 km/h cand volanul este rotit. In intersectii sau sensurile giratorii, iluminarea este activa pe ambele parti pana se alege destinatia.
  3. Functia de iluminare pe autostrada – este activa daca rulati cu peste 80 km/h, distanta de iluminare este crescuta pentru o vizibilitate mai buna.
  4. Functia de iluminare in oras – daca rulati cu o viteza mai scazuta, lumina este distribuita lateral, pe zonele unde vizibilitatea este scazuta.
  5. Faza lunga ULTRA RANGE – functia este activa pe portiunile drepte de drum, daca rulati cu o viteza peste 40 km/h si nu sunt detectati alti participant la trafic. Ofera cea mai mare vizibilitate, atingand cu 1 lux sub limita legala admisa de 650 de metri.  Functia nu este compatibilita pe clasele compacte si EQC.
  6. Vizibilitate sporita pe timp de ceata – necesita ca luminile de ceata sa fie pornite, si nu rulati cu viteze peste 70 km/h. Partile laterale ale carosabilului sunt mai puternic illuminate pentru o vizibilitate imbunatatita. Daca rulati cu peste 100 de km/h functia se dezactiveaza. Functia nu este compatibilita pe clasele compacte si EQC.
  7. Functia pentru conditii de vreme adversa – reduce reflexiile pe timp de ploaie, diminuand iluminarea ledurilor. Reduce orbirea soferului si a celorlalti participant la trafic. ( Functia nu este compatibilita pe clasele compacte si EQC )
  8. Iluminarea pe teren accidentat – daca este selectat programul Off-Road sau Off-Road Plus, aveti faza scurta activata si nu rulati cu o viteza mai mare de 50 km/h, lumina este distribuita simetric si cu un unghi larg, iar luminozitatea este putin ridicata pentru a observa obstacolele din timp.
  9. Asistenta adaptiva pentru faza lunga Plus –  dupa cum spune si denumirea ,,Plus’’ ofera 2 tipuri de lumini in plus fata de farurile cu tehnologie LED. Practic comutarea se poate face in urmatoarele tipuri de lumini: faza scurta, faza lunga partiala, faza lunga si faza lunga ULTRA RANGE.

Faza lunga partiala se aprinde impreuna cu faza lunga, iar ceilalti participant la trafic nu sunt deranjati. Autovehiculul care se afla in fata, se afla in aria de luminozitate a fazei scurte.

DIGITAL LIGHT

Tot in anul 2016, cand Mercedes-Benz prezenta noile faruri Multibeam, ne oferea si o demonstratie despre viitorul tehnologiei de iluminare si anume: farurile digitale.

Acestea, erau echipate cu modul in format HD, cu peste un million de micro-oglinzi pentru fiecare far. De asemenea, putea proiecta anumite animatii pe sosea: linii de ghidaj, marcaj pietonal, atentionare pentru sistemele de siguranta, etc.

Premiera globala a avut loc, insa, pe noua Clasa S, aparuta la sfarsitul anului trecut.

Farurile sunt compuse dintr-un sistem modular de leduri, avand la baza tehnologia de iluminare Multibeam.

Pe scurt, sistemul este compus din 3 leduri extrem de puternice pentru fiecare far, a caror lumina este refractata si dirijata de catre 1,3 milioane de micro-oglinzi.

Practic, tehnologia cu rezolutie HD este similara cu a unui proiector, unde intensitatea luminoasa pentru fiecare pixel, este calculata virtual in timp real.

Cum spuneam si mai sus, farurile Digital Light integreaza sistemul de iluminare Multibeam, prin urmare, integreaza si functiile acestuia deja prezentate mai sus. Totusi, Pe langa acestea, sunt si cateva functii noi si anume:

  1. Compensarea topografica – mentine constanta raza de actiune a farurilor, regland cu precizie fasciculul fazei scurte atunci cand drumul este in urcare sau in coborare.
  2. Proiectia pe sosea – proiectia unor marcaje sau informatii pe sosea in diferite situatii cum ar fi:
    • Functia Spotlight – detecteaza pietonii care se afla in fata autovehiculului dumneavoastra, directia de deplasare a pietonului fiind indicata prin proiectia pe sosea a unor puncte luminoase
    • Indicatoare de avertizare – sunteti avertizat cu un triunghi proiectat pe sosea in urmatoarele situatii: daca va apropiati de un indicator de Oprire si frana nu este actionata, atunci cand va apropiati de un semafor de culoare rosie, iar frana nu este actionata sau cand conduceti pe un drum cu acces interzis
    • Atentionare pentru lucrari la carosabil – inainte sa va apropiati de o portiune de drum pe care se efectueaza lucrari, un excavator este proiectat pe sosea. Simbolul clipeste de 3 ori sa va avertizeze. Dupa ce ati intrat in zona in care se efectueaza lucrari, este proiectat un marcaj luminos avand latimea autovehiculului, pentru a va permite rularea in siguranta pe aceea portiune.
    • Proiectia de ,,bun venit’’ si ,,la revedere’’ la pornirea sau oprirea autoturismului.

Din pacate, insa, din cauza legislatiei functiile de proiectare sunt disponibile doar in urmatoarele tari: Germania, Liban si Qatar.