Incarcarea autovehiculelor electrice si plug-in hybrid


Str. Gheorghe Doja nr. 304, 540237 Târgu Mureș
+40 265 253154

Incarcarea autovehiculelor electrice si plug-in hybrid

ERA "ELECTRICELOR" sau cum sa te imprietenesti cu mediul, cu banii tai, cu toata lumea

Cand eram copii si ne uitam la planse desenate care infatisau realitate anilor 2000 vedeam masini care zburau sau levitau, cladiri cu arhitectura futurista si citeam despre automobile care foloseau baterii pentru a se deplasa.

ÎIn 2021 cladirile arata ca in plansele copilariei dar masinile nici nu zboara, nici nu leviteaza.

Încă.

Se dezvolta, insa, componenta electrica ce popula imaginatia vizionarilor din anii ’70.

Industria autotursimelor electrice a avut parte de o crestere majora in ultimii ani, iar unii producatori de autoturisme au anuntat deja ca pana la sfarsitul anului 2025, peste 50% din portofiu de autovehicule vor fi electrificate.

Totusi, exista inca foarte multe persoane care au o retinere in fata achizitionarii unui autoturism, fie el electric sau plug-in hybrid.

Cei mai multi considera in continuare ca infrastructura din tara inca nu este suficient de dezvoltata.

In urma cu 3-4 ani, puteam spune ca aceasta afirmatie era adevarata.

In prezent in cam toate orasele mari din Romania exista cateva statii de incarcare medie (AC) si cel putin 5 statii de incarcare rapida (DC). Mai mult decat atat, tot mai multe companii din industria HoReCa au instalate statii de incarcare electrice pentru clientii lor.

Astfel, in acest articol vom detalia unde putem incarca un autoturism electric sau plug-in hybrid, puterea maxima de incarcare generata de statiile de incarcare, diferentele dintre curentul alternativ si curentul continuu si cum putem localiza cel mai rapid statiile de incarcare din tara noastra.

CURENTUL ALTERNATIV (AC) SI CURENTUL CONTINUU (DC)

Curentul alternativ (AC)

Folosit si in reteaua electrica, transporta sarcina curentului electric cu o eficienta mult mai mare fata de curentul continuu. Acest tip de curent este folosit pentru majoritatea dispozitivelor electrice, cat si pentru statiile de incarcare de viteza medie (wallbox). Dezavantajul curentului alternativ in cazul statiilor publice este ca acesta poate genera o putere maxima de 22 de kW.

Curentul continuu (DC)

Transporta sarcina curentului electric intr-o singura directie, de aceea este folosit ca sursa de alimentare pentru sistemele electronice si de asemenea pentru incarcarea bateriilor. Prin urmare, si bateriile de inalta tensiune folosite in industria autoturismelor electrice, se pot incarca doar in curent continuu.

UNDE PUTEM INCARCA UN AUTOTURISM ELECTRIC SAU PLUG-IN HYBRID?

La o priza domestica ( doar curent alternativ AC )

Incarcarea se poate face acasa, la serviciu sau oriunde avem o priza normala (220 V), dezavantajul fiind insa puterea de incarcare, care variaza intre 1,7 – 2,3 kW. Pe scurt, o masina cu o capacitate a bateriei de 80 de kW (Mercedes-Benz EQC 400 4M), se incarca in aproximativ 38 de ore. In situatia aceasta, avantajul este reprezentat insa de costurile de incarcare. In Romania tariful mediu pentru 1 kWh este de 0,5 lei. Practic cu aproximativ 40 de lei, putem rula aproximativ 410 de km cu un autoturism electric.

La o statie de incarcare publica sau wallbox ( doar curent alternativ AC )

Cum spuneam si mai sus, capacitatea maxima de incarcare pentru o statie de incarcare publica sau wallbox este de 22 de kW. Deoarece curentul generat de aceste statii de incarcare, wallbox sau priza domestica este curent alternativ (AC), iar bateriile de inalta tensiune pot fi incarcate folosind doar curent continuu (DC), autovehiculele electrice sunt echipate cu un incarcator la bord ( On-board Charger ), care are rolul de a converti curentul alternativ (AC) in curent continuu (DC). Pentru autoturismele plug-in hybrid de la Mercedes-Benz, puterea maxima de incarcare la o statie de incarcare publica sau un wallbox este de 7,4 kW. ( ex. Mercedes-Benz GLE 350 e 4M, cu o baterie de 31,2 kW care se incarca in aproximativ 4h si 30 de minute ), iar pentru autoturismele electrice puterea maxima de incarcare este de 11 kW. ( ex. Mercedes-Benz EQA 250, cu o baterie de 66,5 kW care se incarca in aproximativ 6h ). In situatia in care incarcam la o statie publica (AC), pretul mediu pentru 1 kWh este de 1,45 lei. Luand ca exemplu Mercedes-Benz EQA 250, cu o capacitate a bateriei de 66,5 kW, o incarcare de la 0 – 100% costa aproximativ 100 de lei, cu care am putea rula aproximativ 424 de km.

La o statie de incarcare rapida (doar curent continuu DC)

Pentru statiile de incarcare ultra-rapide, puterea maxima de incarcare din prezent e de 350-400 de kW. ( Ionity, Tesla Supercharger, Repsol, etc ). In cazul acesta curentul alternativ (AC) de la reteaua electrica, este transformat in curent continuu (DC) direct in statie. Astfel, capacitatea de incarcare a autovehiculelor electrice este mult mai rapida. 0 – 80% in aproximativ 30 de minute. In prezent, in Romania statiile de incarcare din Romania au o putere intre 50 kW – 160 kW. Pretul mediu pentru 1 kWh este de 1,95 lei. Pentru Mercedes-Benz EQC, cu o capacitate a bateriei de 80 de kW si o putere maxima de incarcare de 110 kW, incarcarea de la 0 – 100% la o statie de incarcare de 160 de kW, dureaza aproximativ 40 de minute. Practic cu 156 de lei, putem rula aproximativ 410 km in regim electric.

HARTA CU STATIILE DE INCARCARE DIN ROMANIA

In situatia in care calatoriti intr-un oras din Romania si va aflati la bordul unui autoturism electric, cel mai simplu mod de a vizualiza statiile de incarcare din acel oras, este sa instalati aplicatia PlugShare pe telefonul dumneavoastra. Aplicatia este disponbila atat pentru IOS cat si pentru Android.

Plug Share
Plug Share