In ultimii ani, termenul ,,hybrid’’ a fost intalnit tot mai des in industria auto. Din cauza noilor norme de poluare, producatorii de autoturisme au fost nevoiti sa dezvolte noi tehnologii prin care emisiile CO2 pot fi reduse chiar si cu 70-75% prin electrificarea sistemelor de propulsie. Totusi, denumirile complexe pot uneori sa ne induca in eroare in alegerea autovehicului potrivit. Astfel, in acest articol vom discuta despre diferentele celor 3 tipuri de hibridizari.
Este cea mai des intalnita forma de electrificare, dar si varianta hibridizata in care autovehiculul nu poate sa ruleze deloc in regim electric. Cum functioneaza atunci aceasta tehnologie? Ei bine, pe langa motorul cu ardere interna ( benzina sau motorina ), exista un motor electric de dimensiuni mici conectat la o retea de 48 de volti, alaturi de o baterie de aproximativ 0,9 kWh. In functie de motorizare, exista doua sisteme de 48 de volti:
RSG (Belt-driven generator)
Alternator de pornire antrenat de curea
ISG (Integrated starter-generator)
Alternator de pornire integrat
Motorul este pornit de catre ISG/RSG, iar la plecarile de pe loc consumul de combustibil va fi mai scazut.
Un alt avantaj al pornirii motorului de catre ISG/RSG este faptul ca pornirile (din cheie, start/stop, pornirea in rulare libera ) sunt lipsite de smucitura si greu de observat pentru sofer. Motorul este adus la turatia de mers in gol sau la turatia tinta corespunzatoare atunci cand este actionata pedala de acceleratie.
ISG/RSG pot sa ofere un boost suplimentar intre 5 kW si 25 kW si un cuplu intre 100 – 250 Nm la o acceleratie puternica. Valorile indicate sunt in functie de producator si tehnologia oferita.
In decelerare, un cuplu electric este suprapus peste decelerarea motorului cu ardere interna de catre ISG/RSG. Astfel, bateria sistemului electric de 48 de volti este incarcata iar placutele de frana sunt salvate.
Bateria de 12V poate fi reincarcata de catre sistemul electric de 48 de volti.
Pentru autovehiculele echipate cu ISG si compresor electric, anumiti producatori ofera functii de pre-climatizare. Spre exemplu, in cazul unor modele de la Mercedes-Benz, pre-climatizarea poate fi accesata prin intermediul aplicatiei mobile Mercedes me timp de 5 minute, chiar daca autovehiculul nu este echipat cu incalzire/ventilatie auxiliara.
A 2-a tehnologie electrificata, este varianta Full-Hybrid. Aici, autovehiculul este echipat cu un motor termic, un motor electric si o baterie de inalta tensiune cu o capacitate usor marita. In comparatie cu tehnologia Mild-Hybrid, autovehiculul poate sa ruleze chiar si in regim electric.
Autovehiculul poate sa ruleze in regim electric intre 10 – 20 km, in functie de stilul de condus, consumul de combustibil fiind mai redus. Utilizarea in regim electric este benefica in zonele aglomerate sau in ambuteiaje.
Un autovehicul full-hybrid, poate sa ruleze atat in regim electric, termic cat si combinat, oferind astfel o performanta crescuta.
In general modul de rulare pur electric este limitat la o anumita viteza, in general pana la 60 km/h.
Un dezavantaj este faptul ca autovehiculul nu se poate incarca la o priza domestica sau un wallbox, ceea ce inseamna ca bateria de inalta tensiune poate fi reincarcata fie prin decelerare/franare sau de la motorul cu ardere interna, consumul de combustibil fiind crescut.
In prezent, tehnologia respectiva nu mai este disponibila pentru niciun model Mercedes-Benz.
Cea mai noua tehnologie din lumea ,,hibrizilor’’ este varianta Plug-in Hybrid sau cea a hibrizilor reincarcabili. In comparatie cu tehnologia Full-Hybrid, un autovehicul este echipat cu un motor termic, un motor electric cu o putere marita si o baterie de inalta tensiune cu o capacitate mult mai mare. Totodata, fiind un ,,hibrid reincarcabil’’ acesta se poate incarca la o priza domestica, un wallbox, sau chiar si la o statie de incarcare (fast-charge), daca autovehiculul este echipat cu incarcare in curentul continuu (DC).
Performante crescute datorita motoarelor electrice de putere mare.
Autonomie marita in regim electric, intre 30 – 110 km, utilizabila atat in zonele urbane cat si la drum lung.
Rulare marita in regim electric. Anumite modele pot rula chiar si cu 130-140 km/h in regim electric.
Incarcare in curent alternativ (AC) cat si un curentul continuu (DC).
In situatia in care bateria de inalta tensiune este descarcata (minim 1%), daca exista o recuperare cat de mica, in ambuteiaje motorul termic poate fi oprit, tocmai pentru a reduce consumul de combustibil.
Regenerare doar prin decelerare/franare, procentajul de recuperare a energiei in timpul condusului fiind destul de scazut.
In functie de capacitatea bateriei de inalta tensiune si a tehnologiei de incarcare, timpii de incarcare pot fi crescuti.
La anumiti producatori, din cauza faptului ca bateria de inalta tensiune este pozitionata pe puntea spate, portbagajul poate avea dimensiuni scazute.
In prezent, Mercedes-Benz ofera autovehicule Plug-in hybrid, aproape pentru fiecare model, iar pentru clasa medie si clasa mare, sunt disponbiile motorizari plug-in hybrid atat in variantele benzina cat si diesel. De asemenea, incarcarea in curentul alternativ alternativ (AC) poate sa ajunga pana la 11 kW, iar cea in curentul continuu (DC) pana la 60 kW in functie de model. Noile generatii plug-in hybrid de la Mercedes-Benz, cum ar fi clasa C, S sau noul Mercedes GLC pot atinge o autonomie pana la 100 km in regim electric.